Praca przez internet

Jak rozliczać się ze zleceniodawcą?

Chcesz rozpocząć przygodę z pracą przez Internet? Masz już gotową stronę internetową i wszelkie inne narzędzia? Pozostaje Ci ostatnia kwestia do przemyślenia. W jaki sposób możesz rozliczać się ze swoim pracodawcą przez Internet? 

Własna działalność gospodarcza 

Jest to najbardziej pożądana forma rozliczenia przez zleceniodawców. Dlaczego? Ponieważ nie muszą oni odprowadzać za Ciebie składek na ubezpieczenie w NFZ, ani płacić podatku dochodowego. Własna działalność gospodarcza wiąże się za to z dodatkowymi kosztami, ponieważ to Ty sam będziesz musiał za siebie odprowadzać składki. Jeśli zdecydujesz się na taką formę rozliczenia, pamiętaj aby dopasować stawkę godzinową w taki sposób, aby pokrywała ona także składki. 

Działalność nierejestrowana 

Jeśli jesteś dopiero na początku swojej drogi i nigdy nie prowadziłeś działalności gospodarczej możesz skorzystać z nierejestrowanej działalności gospodarczej. Jak sama nazwa wskazuje nie musisz jej nigdzie rejestrować. Po prostu zaczynasz działać. Pamiętaj tylko, że po przekroczeniu miesięcznych dochodów w kwocie 1125 zł, musisz zarejestrować działalność gospodarczą w urzędzie miasta w ciągu 7 dni. 

Umowa zlecenie/ Umowa o dzieło 

Jeśli nie chcesz działać "na własną rękę" możesz poprosić swojego zleceniodawcę o umowę zlecenie/dzieło. Spotka się to pewnie z niezadowoleniem drugiej strony, ale jeśli komuś będzie zależało na współpracy, może się zgodzi. W przypadku umowy zlecenie pracodawca płaci za Ciebie podatek dochodowy, dodatkowo musi także opłacić ubezpiecznie w NFZ, będziesz mógł wtedy bez przeszkód korzystać z publicznej służy zdrowia. W przypadku umowy o działo zleceniodawca opłaca jedynie podatek dochodowy. W zależności od rodzaju umowy będzie to: w przypadku dzieła autorskiego 9% podatku, w przypadku zwykłego dzieła 18%. Umowa o dzieło jest zdecydowanie lepiej opłacalna dla pracodawcy, za to mniej opłacana dla Ciebie jako pracownika.  

Zobacz również